GRAMATYKA 12

Adjectives ending at “ed” and “ing”

 

Słowa kończące się na –ing mówią nam o cechach danej rzeczy:

 

My job is boring.                                 Moja praca jest nudna.

This book is very interesting.          Ta książka jest bardzo interesująca.

 

Słowa kończące się na –ed mówią nam o tym, jakie uczucie w nas dane rzeczy wywołują.

 

I am bored with my job.                Jestem znudzona moją pracą.

I am interested in this book.        Jestem zainteresowana tą książką.

 

Oczywiście możemy powiedzieć zarówno, że ktoś jest nudny, jak i że jest znudzony.

 

Tim is bored.                Tim jest znudzony.

Tim is boring.              Tim jest nudny.

 

Natomiast trudno powiedzieć, że jakaś rzecz jest znudzona. Stąd wniosek, że w odniesieniu do rzeczy nie używamy słów z końcówką –ed.

 

This book is interesting.            Ta książka jest interesująca.

NOT: This book is interested. Ta książka jest zainteresowana.


Ćwiczenie 1.

Wybierz odpowiednie słowo.

 

This book was so boring/bored that I didn’t read it to the end.

This film is very interesting/interested. I am waiting for the next episode.

I can’t sleep. Tomorrow is Christmas. I am so exciting/excited!

We went fishing last weekend. At the camp we saw a wild bear. I was scaring/scared but it was really exciting/excited.

I was so boring/bored at the party that I left early.

She was so surprising/surprised that when she saw him that she cried.

I am worrying/worried about my daughter. It is midnight and she didn’t come home.

Your news is very worrying/worried. I didn’t know that we don’t have any money.

I am very tiring/tired. I had many telephone calls and a lot to do at work.

This expedition was very tiring/tired – jumping, swimming and many other activities.

 

Odpowiedź:

This book was so boring that I didn’t read it to the end.

This film is very interesting. I am waiting for the next episode.

I can’t sleep. Tomorrow is Christmas. I am so excited!

We went fishing last weekend. At the camp we saw a wild bear. I was scared but it was really exciting.

I was so bored at the party that I left early.

She was so surprised that when she saw him that she cried.

I am worried about my daughter. It is midnight and she didn’t come home.

Your news is very worrying. I didn’t know that we don’t have any money.

I am very tired. I had many telephone calls and a lot to do at work.

This expedition was very tiring – jumping, swimming and many other activities.

 

 

Przysłówki sposobu

 

Różnica pomiędzy przymiotnikami a przysłówkami sposobu jest zasadnicza, więc teoretycznie nietrudno je odróżnić. Przymiotnik określa rzeczownik, a przysłówek czasownik (i odpowiada na pytanie jak? w jaki sposób?)

 

She is a good dancer. Ona jest dobrą tancerką. (dobry to oczywiście przymiotnik)

She dances well. Ona dobrze tańczy. (dobrze to rzecz jasna przysłówek)

 

Większość przysłówków tworzymy od przymiotników w sposób regularny, dodając końcówkę –ly.

 

quick – quickly

bad – badly

quiet – quietly

 

UWAGA!

Jeśli przymiotnik kończy się na –y, to zanim dodamy końcówkę –ly zamieniamy y na i:

easy – easily

 

UWAGA!

Kilka przysłówków jest tworzonych nieregularnie.

good (dobry) – well (dobrze)

fast (szybki) – fast (szybko)

near (bliski) – near (blisko)

late (późny) – late (późno)

early (wczesny) – early (wcześnie)


Ćwiczenie 1.

Wybierz odpowiednie słowo.

 

She speaks English bad/badly.

The traffic jams in Warsaw are not so bad/badly.

She smiled to me nice/nicely.

It is nice/nicely that she came so quick/quickly.

This day is very bright/brightly.

She spoke very clear/clearly.

Is there clear/clearly water in the Vistula?

The driver near/nearly hit me.

She is very pretty/prettily.

They agreed cold/coldly.

It was a cold/coldly day.

I have a terrible/terribly headache.

My leg hurts terrible/terribly.

Yesterday the sun shone bright/brightly.

 

Odpowiedź:

She speaks English badly.

The traffic jams in Warsaw are not so bad.

She smiled to me nicely.

It is nice that she came so quickly.

This day is very bright.

She spoke very clearly.

Is there clear water in the Vistula?

The driver nearly hit me.

She is very pretty.

They agreed coldly.

It was a cold day.

I have a terrible headache.

My leg hurts terribly.

Yesterday the sun shone brightly.

 

Say i tell

 

Różnicy znaczeniowej pomiędzy tymi dwoma słowami nie ma, natomiast jest zasadnicza różnica gramatyczna.

  • Po tell musimy podać osobę, której coś mówimy.
  • Po say wprowadzamy zdanie podrzędne.

 

He told me that he was hungry.            Powiedział mi, że był głodny.

He said that he was hungry.                  Powiedział, że był głodny.

Jak widać, nie jest to zbyt skomplikowane, trzeba tylko o tym pamiętać (i się nie mylić).


Ćwiczenie 1.

Wstaw say lub tell w odpowiednim czasie.

 

Yesterday he _____ us about the operation.

She doesn’t want to _____ me what she did last night.

They _____ that I couldn’t have a drink.

Don’t _____ me that we have too much time!

She didn’t _____ anything.

He _____ me everything.

She _____ that she was sorry.

Some time ago I _____ him how to bake a cake.

 

Odpowiedź:

Yesterday he told us about the operation.

She doesn’t want to tell me what she did last night.

They said that I couldn’t have a drink.

Don’t tell me that we have too much time.

She didn’t say anything.

He told me everything.

She said that she was sorry.

Some time ago I told him how to bake a cake.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s